Učitelství jako řemeslo

Pavel Bobek se ve svém knižním debutu zaměřuje na oblasti, které mají společný cíl: zvýšení efektivity výuky.

 

PŘEDOBJEDNÁVKA – zásilky obsahující tuto publikaci budou expedovány po jejím naskladnění (předpoklad: v týdnu od 9/6).

Předobjednávka
339 Kč
UJR
Novinka Předobjednávka

Pavel rozebírá rutiny, které se mu osvědčily, návyky, jež mu pomáhají při vyučování a podporují žáky v učení se, a také normy, které ve třídě záměrně buduje. Zabývá se rovněž funkčním přístupem k oceňování a sankcím. Podrobně popisuje implementaci výzkumných doporučení ve své třídě a věnuje se vztahům s rodiči, kolegy i žáky. To vše ilustruje na konkrétních příkladech ze své pedagogické praxe.

Text není napsán na základě dojmů autora — opírá se o aktuálně dostupnou evidenci o výuce, učení se a kognitivní architektuře mozku. Pavel čerpá z toho nejlepšího, co si od světových odborníků na vzdělávání můžeme přečíst — a tyto poznatky přetavuje to do reality své třídy na základní škole v Praze.

OBSAH:

1. Úvod
2. Předpoklady
3. Kultura školy a třídy
4. Výuka
5. Závěr

Pavel Bobek se učitelem stal v Anglii, kde vystudoval učitelství na UCL Institute of Education v rámci programu Teach First. Souběžně učil na běžné základní škole v kulisách problémového předměstí jižního Londýna. Aktuálně vyučuje na ZŠ Solidarita v Praze a vzdělává studenty učitelství v programu Učitel naživo. V roce 2022 byl jedním z finalistů Global Teacher Prize CZ.

Formát: 188 stran, 148 × 210 × 25 mm, brožovaná, ISBN: 978-80-909442-2-0. Kniha je dostupná pouze u nás.

 

UKÁZKA  

ujr_otevrena-ped

Kniha mě okamžitě vtáhla. Propojuje oblast zajištění bezpečného prostředí pro učení pomocí posilování pozitivních norem, rutin a sounáležitosti skupiny s explicitní a responzivní výukou. Přináší navíc zkušenost z anglického vzdělávacího systému v porovnání s českým kontextem. Autentické zmínky o prvotních pochybách a neúspěších dodávají bezprostřednost. Čtenář se může ztotožnit s otázkami typu Bude to fungovat? či Jak na to budou žáci reagovat?, aby na četných příkladech z praxe nejen zjistil, že to funguje, ale i získal návod, jak postupovat. Měla jsem možnost vícekrát zažít výuku Pavla Bobka a je fascinující, jak jsou všechny „poučky“, které v knize zmiňuje, uvedeny v život v jeho třídě. Veškerá teorie, kterou propojuje do nových souvislostí, je tak podložena jeho praxí. Líbí se mi odkaz na řemeslo ― dává naději, že důslednou prací a začleňováním malých, ale smysluplných kroků lze ve třídě dosáhnout velkých věcí.

Blanka Zemanová, vyučující, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

 

Učitelství jako řemeslo nabízí vše, co učitelská profese potřebuje: vymezení základních předpokladů pro smysluplnou a efektivní výuku zaměřenou na dosažení co nejlepších výsledků skutečně všech dětí, popis prostředí a kultury škol i tříd, které jsou základem funkční učitelské práce, a především příklady nástrojů, metod a pedagogických strategií ukazujících, jak rozvíjet potenciál každého dítěte v každé třídě v Česku. Takové ukotvení učitelé a učitelky velmi potřebují. Potřebuje ho i vzdělávací politika a celý systém. Díky za tento cenný počin ― lze jen doufat, že nebude poslední.

Karel Gargulák, analytik, PAQ Research

 

Kéž by mi tohle všechno někdo řekl na začátku mé učitelské kariéry! Mohla jsem se profesně posunout mnohem rychleji. Jako pedagog s dlouholetou praxí ze základní i střední školy jsem z Řemesla načerpala inspiraci a chuť do další práce. Hluboce erudovaná, svižně napsaná a učitelskou praxí poctivě ukovaná práce!

Erika Vašková, učitelka, Gymnázium ARCUS

 

Přáli byste si třídu, kde se všichni učí naplno, hodina plyne, žáci pracují a respektují pokyny učitele, který celý proces promyšleně řídí? Myslíte si, že v dnešním chaotickém světě, kde žáci mají problémy s pozorností, autoritami, kázní i vnímáním hodnoty vzdělání, je to nedosažitelný cíl? Držíte v rukou knihu Pavla Bobka, skvělého učitele ― experta, který tvrdí, že i učitelství je řemeslo, a při dostatku vůle se ho může naučit každý. Kniha je jasně strukturovaná, argumentačně podložená a především plná inspirativních a praktických příkladů. Je to čtení, které vám dodá energii, nové nápady i víru v to, že změna je možná.

Jana Hančová, ředitelka, ZŠ a MŠ Třebotov

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Bezpečnostní kontrola